11 januari, 2013 2

Användartester av den digitala checklistan för blivande föräldrar

Tiden rusar iväg och nu har det gått två månader sen jag för första gången skrev om den digitala checklistan här på bloggen. Sen dess har vi i stort sett byggt klart den och den kommer att lanseras som planerat nu i januari/februari. Imorgon ska vi i projektgruppen sitta och testa den hela dagen här på kontoret. 

Strax innan jul körde vi användartester och som alltid när vi testar våra prototyper på ”vanliga” människor fick vi en massa värdefulla insikter som vi tog med oss i det fortsatta arbetet. Vi testade checklistan på cirka tio stycken nyblivna föräldrar under en heldag. De fick sitta i smågrupper och diskutera fram och tillbaka vad de tyckte om upplägget och berätta mer sina erfarenheter från när de själva väntade barn. 

När vi genomför användartester så är vi i en lokal med två separata rum. I det ena rummet sitter testpersonerna tillsammans med en testledare (som inte jobbar på Försäkringskassan) som ställer frågor och intervjuar. I rummet finns kameror och mikrofoner så att vi från Försäkringskassan, som sitter i rummet bredvid, kan följa allting i realtid. Vi hör och ser allting som testpersonerna gör, vilket de såklart är medvetna om. Om de är inne på vår webbplats ser vi till exempel skärmen inne hos oss så att vi kan följa hur de klickar sig fram. 

Testledaren ger sedan testpersonen en uppgift av något slag. När vi testade checklistan fick varje grupp ett visst uppdrag. En grupp fick låtsas att de var gravida och arbetslösa. En annan att de var en blivande pappa till tvillingar och så vidare och så fick de svara på frågorna utifrån den situation de hade getts. I det här fallet testade vi inte designen och layouten utan vi var mer intresserade av själva känslan av en checklista. Därför fick testpersonerna bara titta på statiska bilder på en dator och inte klicka sig igenom den riktiga checklistan. Det vi ville veta var vad de förväntade sig av tjänsten. Var det för många frågor? Var själva listan lättläst? Saknar de några knappar? Förstår de vad vi menar med det lilla frågetecknet i samband med frågan? Hur vill de fylla i datum? Vill de kunna backa och ändra sina svar? 

Alla var väldigt positiva till själva idén med en checklista eftersom de hade upplevt att det var mycket att sätta sig in i som blivande förälder och vi fick flera synpunkter som vi tog med oss i det fortsatta arbetet. Bland annat fick vi veta att det inte fanns något behov av att kunna backa bland frågorna för att ändra sina svar – det hade vi haft med som en funktion men efter testerna kände vi att det inte var nödvändigt. 

Som vanligt i sådana här projekt hamnar vi alltid i situationen att vi måste ta bort funktionalitet som vi hemskt gärna vill ha med eller att designen inte blir riktigt som vi vill. Det beror på budget och på tidsramarna. Så har det varit för oss den här gången också men på det stora hela är vi nöjda med det som kommer att lanseras så här i den första releasen. Sen hoppas vi på att kunna utveckla tjänsten om ni som användare tycker den är meningsfull. 

Ställ gärna frågor i detta inlägget om ni vill veta mer om hur vi genomför användartester.

Karin, webbkommunikatör