21 oktober, 2013 0

Nytt format på webben – enklare för dig som blir sjuk

Nu har vi äntligen fått driftsätta vår nya design och vår helt omskrivna information under avdelningen Sjuk på webbplatsen. Projektet har pågått en lång tid och poängen är att det ska bli enklare att hitta rätt information, i rätt tid. Och det ska vara enkel att förstå.

Det här är nytt

- Informationen är indelad efter vilken sysselsättning du har (anställd, arbetssökande, egen företagare etc)

- Informationen är uppdelad på var i processen du befinner dig – har du precis blivit sjuk, har du redan ansökt eller ska du vara sjuk en längre tid.

Genom att dela upp informationen på sysselsättning och var du befinner dig i processen kan vi göra den mer personaliserad och du behöver bara läsa det som är relevant för just dig.

- Texten är kortfattad och skriven utifrån vilka frågor du som är sjuk har – inte vilka regler och paragrafer som är relevanta

 - Vi ger tydliga instruktioner om hur du ansöker/anmäler genom 1-2-3-guider, med tydliga ingångar till våra e-tjänster. I de fall det inte finns e-tjänster finns länkar till blanketterna.

 - Den information som finns på sidorna gäller de allra flesta som blir sjuka. Längst ner på de flesta sidor finns Vanliga frågor. Där finns information som är viktig för vissa men inte alla.

Så här gjorde vi

Det är många som varit involverade i arbetet med att ta fram de här nya sidorna. Webbkommunikatör, språkvårdare, informationsspecialister, försäkringsspecialister, juridiska specialister, interaktionsdesigners och webbdesigner. Det är många viljor som ska enas men vårt gemensamma fokus har hela tiden varit att svara på de vanligaste frågorna som du som är sjuk har. Inte att publicera information utifrån lagar och paragrafer.

Under framtagningen av det nya formatet har vi användartestat i två omgångar. Första gången fokuserade vi på innehållet; är texten lätt att läsa och förstå? Är det lätt att hitta rätt information? Är rubrikerna vettiga? Där fick vi full pott på just förståelsen av innehållet vilket var jättekul. Ingen hakade upp sig på ordval eller fastnade. Vi har jobbat väldigt mycket med texterna för att inte överinformera och för att det ska vara enkelt att förstå vad det står.

Efter det första testet insåg vi att vi även skulle behöva arbeta med själva designen för att fullt ut kunna stötta besökaren. Sagt och gjort, vår AD och ett par interaktionsdesigners tog fram en ny design för hur sidorna ska byggas upp; med en ny sorts navigering, vanliga frågor, nya ingångar, 1-2-3-guider med mera. Detta användartestades också och funkade riktig bra.

Nu fortsätter vi det här arbetet med att arbeta fram den nya strukturen för informationen under Förälder. Vi hoppas kunna lansera den till årsskiftet.

Det finns en kort liten film för er som är intresserade av en snabb genomgång av hur sidorna är uppbyggda. Se filmen om det nya upplägget.

Berätta gärna vad ni tycker om det här nya formatet!

/Karin, webbkommunikatör