13 december, 2013 4

Personligt webbmöte – chatta med en handläggare om du stöter på problem

För ett tag sedan lanserade vi en ny tjänst som vi kallar Personligt webbmöte. Den  gör det möjligt för dig att få personlig hjälp när du är inne på Mina sidor eller om du har problem att logga in på Mina sidor. Du kopplas ihop med en handläggare från ett av våra kundcenter som hjälper dig direkt.

Personligt webbmöte öppnas automatiskt på de sidor på webbplatsen där det finns tillgängligt. Till en början erbjuder vi personligt webbmöte för de som vill lämna sin försäkran för aktivitetsstöd på Mina sidor och för de som  har tekniska problem med att logga in eller signera med sin e-legitimation.

Vi sjösatte den här tjänsten i samband med att vi lanserade en e-blankett för aktivitetsstödskunderna i juni. Sen lanseringen i somras har det gått som tåget och just e-blanketten är en av de tjänster vi har fått väldigt höga betyg på. Förutom att kunderna som vill lämna försäkran kan göra det på webben istället för som innan, enbart på pappersblankett, så kan de också få hjälp att fylla i blanketten rätt och meddetsamma få besked om hur mycket pengar de får och när de kommer.

Så här fungerar det:

- Erbjudande om personligt webbmöte kommer upp automatiskt på de sidor där tjänsten finns tillgänglig.

- Öppettiderna för personligt webbmöte är 08.00-16.00. Är många inne på sidan samtidigt som dig blir du placerad i kö.

- Om du tackar ja till erbjudandet kopplas en skärmspegling upp så att du och handläggaren delar vy (det är bara Försäkringskassans webbplats ni kan se tillsammans). 

- Därefter får du support via en chatt och genom att handläggaren kan visa dig  hur du fyller i uppgifterna korrekt i blanketten du har öppen på din skärm.

Om man vill ha en ännu personligare kontakt kan man använda sig av videomöte – det vill säga att kunden och handläggaren kan se varandra.

Vi kommer att utöka möjligheten till personligt webbmöte allt eftersom på webben så att även föräldrar, sjuka och andra kan ta del av tjänsten.

Vi jobbar även vidare med att kunna erbjuda e-blanketter på andra förmåner och kollar just nu på vilka blanketter som kan vara lämpliga att göra digitala.

Kolla på filmen om du vill se hur det fungerar!

Karin, webbkommunikatör