16 augusti, 2017 2

Krypterad, säker webbtjänst för att skicka in dokument

Det behövs verkligen en möjlighet att skicka in dokument och blanketter genom en krypterad och säker webbtjänst. Det hjälper inte att FKs personal omfattas av sekretessplikt när känslig information, som FK har begärt in, kan läcka innan den har nått FK.

Igår skulle jag posta svar på kompletterande frågor för ansökan om sjukersättning. Så påmindes jag om hur opålitlig postgången är: min brevbox innehöll ett brev som var adresserat till någon annan, som alltså inte skulle fått sitt brev om jag inte hade lagt det på brevlådan igen.

Det har hänt mig också några gånger under åren: viktiga brev har ”kommit bort”. En låneförbindelse (när jag slutligen, efter lång väntan, ringde banken hade de skickat den för länge sedan), kontoutdrag för kreditkort (med uppgift om kontonummer, förutom aktuell skuld), kallelser till läkarbesök…

Så jag kontaktade Kundcenter för att höra om det istället skulle gå att ladda upp mina dokument elektroniskt. Svar: nej, inte genom någon säker webbtjänst, utan i så fall bara som e-post – vilket inte heller är säkert. Ren text och bilagor kan lätt snappas upp om någon råkar ”sniffa” anslutningen. Man märker inte om det sker. Och Kundcenter trodde sig inte kunna hantera krypterade bilagor med lösenord skickat i annat meddelande.

[Nu läste jag tidigare inkomna förbättringsförslag, för att se om min text passar bättre som kommentar någonstans. Det är svårt att avgöra, så jag skapar en ny post - men jag träffade på http://forslag.forsakringskassan.se/ideer/skicka-sjukintyg-mm-till-forsakringskassan-som-pdf-via-mail/ där FK svarar att man inte får ta emot känsliga personuppgifter per mail, just av säkerhetsskäl. Kundcenter gav mig alltså ett helt felaktigt svar, och säkerheten upprätthölls (nåja) i mitt fall bara för att jag själv vet att e-post inte är säkert.]

Jag fick tipset att lämna in dokumenten på papper på närmaste servicekontor, och det gjorde jag i tanken att det skulle lösa problemet. Men nejdå. Väl där får jag veta att de skickar alla papper de får in per post till inläsningscentralen i Östersund. Så var vi där igen.

Helt sanslöst.

Svar på kompletteringsfrågor innehåller väldigt mycket väldigt känsliga personuppgifter, fullt identifierade med namn och personnummer. Jag är pressad att lämna in dem då jag faktiskt behöver sjukersättning, så jag lämnade över mina papper. Nu får jag gå och hålla tummarna för att de inte kommer på avvägar. Det känns väldigt obehagligt.

Jag kan en hel del IT själv. Det vore inte så svårt som det framställs att skapa ett webbformulär med frågor, där svaren skickas krypterat och därmed betydligt säkrare än e-post eller papperspost. Formuläret skulle inte behöva ligga öppet på nätet; handläggare skulle rentav kunna skicka en unik länk (genom Mina sidor) till människor som behöver skicka känsliga personuppgifter.

Det verkar vara fel prioriteringar för vilka tjänster som efter hand tillhandahålls på webben: det ser ut att handla om vad som är enkelt att implementera, och kanske hur ofta de används, snarare än bedömning av säkerhets- och skyddsbehov. Jag tycker ju att tjänster för att skydda känsliga personuppgifter borde utvecklas i första hand.

11 augusti, 2017 0

Försäkran

Hej ! Sista gång jag skickade försäkran via data den 11 juli som vanlig. Fick inte pengar den 25 juli och min sida vår stäng,t det gick inte att kolla varför. Var tvungen att gå till FK och fråga vad som var fel. Skickade försäkran med brev och ringde till kundservis och fick veta att ni fick inte min försäkran. Mitt förslag är: Som på AF skickar bekräftelse på min sida eller meil-adress om ni fick försäkran eller inte annars hur kan jag veta.

0

Bekräftelseformat (pdf)

Hej,
jag behöver få era utbetalningsbekräftelser i pdf format men det enda ni kan erbjuda är att posta (!) det till mig eller se informationen via er hemsida.
Hur är det möjligt – 2017 – att man inte kan hämta bekräftelsen som en pdf på er hemsida (via ens bankid)? Hur ha ni råd att posta information när ni som statlig instans borde föregå med gott omdöme och vara så papperslösa som möjligt?
Skämskudde.

31 juli, 2017 0

Onlinetjänst för återkrav

Hej!

Jag skulle vilja föreslå att ni har någon form av onlinetjänst för återbetalningar där en tydligt kan se den innestående skulden och ifall en har betalt i tid. Eftersom ni redan har en tjänst där en kan se de utbetalningar samt skickar ut ganska många återkrav vore detta rimligt och relativt lätt att fixa. Helst bör en kunna betala med bankID eller något liknande för att slippa hantera talonger vilket även minimerar risken för att ex. skriva fel personnummer.

0

Det ska va lätt att hitta rätt.

Hej.

När jag var inloggad på mina sidor (via mobilt bank-id) hittade jag inte var jag ska ansöka/anmäla/uppdatera min nya årsinkomst. Från er startsida lyckades jag dock relativt snabbt förstå att jag ska skicka in en blankett, logga in (åter igen mobilt bank-id), hitta rätt blankett och skicka in den digitalt.

Går det att ansöka/anmäla/uppdatera min nya årsinkomst via mina sidor? Om inte så vore det önskvärt. Min årsinkomst hör ju samman med allt annat jag ansöker/anmäler via mina sidor. Om det är möjligt redan idag så får det gärna bli lättare att via mina sidor förstå vad jag ska göra och vilken blankett jag ska fylla i.

Tack på förhand.

Mvh
Caroline