9 juni, 2017 0

Flytt utoanför sverige

Ni har ju ingen information över huvud taget hur vi som flyttar från Sverige ska agera för att få tillgång i EU land vi flyttar till.
När vi sedan genom bekanta i samma situation får reda på hur vi ska gå tillväga och därefter vill ha en ansökan, ja då ska vi först ansöka om en blankett för att få en ansökan.

Idioti !!!!

Att det sedan ska ta över FYRA månader innan jag ens kan få blanketten för att få ansöka om nästa blankett är ju en formidabel katastrof, vad händer om jag råkar ut för något under tiden.
Vilka skitsystem!

5 juni, 2017 0

gör brev leverasen bättre eller kör digitallt

Vi fick ett brev från FK den 30:e maj och vill att vi ska skicka in mer underlag inna tisdag den 6:e juni annars måste man börja ansöka om från början. Vi tycker att det finns två riskar här

1) Brev kommer som vanlig brev och tur att vi var hemma och vi tömma brevlådan varje dag. att skicka in ny underlag inom en vecka, inklusiv den tid vi ska gå ut och samla in underlag, är lite tufft.

2) Att posten levererad brev till rätt adress är bra som den här gången. Men brev kan levereras fel eller bara försvinner om det är inte REK. Kan förstå kostnad tillåter inte alla brev skickas som REK men man kan antingen skicka två brev som backup eller skicka även epost som tips att ett brev från FK är på väg. Då kan man ha tid att reagera i fall brevet kommer inte fram.

3) Att tillåter man skicka en digital kopior av underlag kan underlätta hanteringen och som backup till posten i fall inskcikad brev kommer inte fram. Jag ringer in två gånger under veckan bara att kolla om brevet har kommit. Men allt jag skickade in är utskriven papper från digital dokument… Man kan lika bra skicka in digitallt i början… eller som backup till brev….

generallt tycker jag att processen ska vara robust att kunna hantera avvikelser.

26 april, 2017 0

Ett bra förslag

Hej Försäkringskassa,
Jag tänkte på en sak när jag stod i kö i en halvtimme .
Jag skulle vilja föreslå att ni har gratis seminarier i någon stor konferenssal i Stockholm där ni bjuder in t ex blivande föräldrar som ska bli föräldralediga och undrar om det här med föräldrapenning, föräldradagar, hur man ändrar sin ”penningschema” i er hemsida, vad alla olika dagar heter och betyder, vad man ska tänka på, komma ihåg, osv. Helt enkelt ett seminarium på max 2 timmar som går igenom alla föräldrar frågor och hur man gör på er hemsida.
Det är jättebra att det finns så mycket informationen på er hemsidan, men ibland blir man bara förvirrad. Man vill kunna se det framför sig också. Man vill läsa informationen, prata och lyssna om informationen samt se informationen framför sig. fyra inlärnings- och förståelse sätt!
Så här skulle ni kunna ha för andra frågor som ni får in i försäkringskassan.
Det var bara ett förslag!
Tack så mycket!
/ Jenny

22 mars, 2017 0

Jag vill kunna skriva till er via mina sidor

Det borde rimligtvis vara en win win.

Jag har svårt att ringa på grund av en massa olika skäl och när ber om att bli uppring på servicetelefonen så blir jag inte uppringd. Mycket frustrerande, och så går dagarna.

Varför går det inte skriva till er?

Och snälla, svara inte att det går att skriva på papper, det är 2017 nu.

20 mars, 2017 0

Alarm när det är dax att raportera in sina dagar

Säker många med mig, som glömmer att lämna in i tid.
Kanske skulle man kunna få ett sms, en dag innan, som hos tandläkare, tex.
Att nu är det en ny period som skall lämnas in.
På appen en nedräknade klocka som alarmerar när det är dags.
Det skulle rädda många räkningar, och munnar att mätta.

17 mars, 2017 0

Möjlighet att ladda upp PDF-dokument på Mina sidor

Jag tycker det vore smidigt om man kunde ladda upp PDF-dokument (till exempel beslut om studiemedel från CSN när man ansöker om nytt EU-kort) på Mina sidor. Att skriva ut dokumentet och skicka det per post till er inläsningscentral från utlandet tar onödigt tid, slösar med papper och känns inte så 2017.

Eventuellt kunde myndigheterna samarbeta bättre och koppla ihop sina Mina sidor och då kunde PDF:er från till exempel CSN hamna direkt i Mina sidor hos försäkringskassan. Det skulle kännas väldigt 2017! :)

9 mars, 2017 0

Fullmakt direktansökan via webb

Hej. Jag önskar att jag kan fylla i fullmakter direkt via er hemsida. Eftersom jag är inloggad med ID, så vet ni ju att det är ”jag”!

Det känns lite passé att behöva posta ett brev till Östersund.

Fullmaktsblanketten är rätt svår att hitta oxå om man inte skriver in ordet på sök.

Med vänliga hälsningar Susanne

27 februari, 2017 1

Struktur och gränssnitt Försäkringskassan och mina sidor

Hej,
för det första så har ni två olika gränssnitt/utseenden på er sida som man slussas mellan. Ett man först loggar in och sett annat när man går in på mina sidor och ansöker om föräldrapenning. Förvirrande. Det vore bra om detta behandlades likadant.

För det andra så är strukturen och de olika nivåerna helt ologiska. Det finns kategorier såsom förälder, bidrag etc. Under dessa så finns väldigt få val att göra utan dessa är mest information.

I mitt fall gäller det föräldrapenning och hantering av dessa dagar. Jag hittar alla mina val och ärenden under mina sidor istället. Dessa funktioner bör ligga under ”förälder” kategorin. Alternativt så bäddas dessa kategorier in under mina sidor. Hela idén med att man loggar in är väl för att man vill hantera saker som rör mina sidor.

Dvs. Logga in – mina sidor – underkategorier
eller Logga in – underkategorier – här kan jag hantera allt jag vill (mina ärenden)

Det bästa vore om ni bara gick till en konsult som kan detta och får hjälp med att bygga om hela er struktur och web. Det skulle nog spara er en hel del tid som ni lägger på support och fel ifyllda ärenden etc. Det finns ingen logik och översikt.

Med vänliga hälsningar,
Jesper